Custom Dimensions & Custom Metrics i Google Analytics
Der findes en lang række prædefinerede dimensions (dimensioner) og metrics i Google Analytics, men det er faktisk også muligt selv at oprette brugerdefinerede dimensioner og metrics.
Eller læs mere om Custom Dimensions & Custom Metrics i Google Analytics her
Definitioner
Dimensioner i Google Analytics findes i alle rapporter og viser de ikke-kvantificerbare værdier i rapporterne, såsom Kilde / Medium. Metrics er derimod de kvantificerbare værdier såsom sidevisninger, gns. sessionstid, bounce rate m.m.

Som standard er der mange dimensioner og metrics i Google Analytics, men med brugerdefinerede dimensioner og metrics er det muligt at indsamle mere data om de besøgende på websitet. Det vil f.eks. være muligt at se, hvor mange tabs de besøgende har åbne i deres browser eller hver gang der bliver kopieret noget på sitet og hvad der bliver kopieret.
Brugerdefinerede dimensions i Google Analytics
De mest brugbare brugerdefinerede dimensioner kan være følgende:
-User id. Hvis du har et site med en log in funktion er user id en meget brugbar funktion. Med denne på plads vil det være muligt at genkende en bruger som logger ind (med et fiktivt tal så der ikke er person specifik data tilgængeligt i Google Analytics). Det vil så være muligt at se hvor tit brugere logger ind, hvilke devices de logger ind med, hvor meget de bruger forskellige devices og meget mere.
-Medarbejdere. Ved at have en brugerdefinereret dimension som fortæller hvorvidt den besøgende er en medarbejder kan disse frasorteres på en effektiv måde fra dataen.
-Tilmeldt nyhedsbrev. Hvis der kan sorteres i de besøgende ud fra om det er en person som er tilmeldt nyhedsbrev kan der laves analyser omkring hvordan brugeradfærden varierer blandt personer som ikke er tilmeldt og personer som er tilmeldt nyhedsbrevet.
-Tid på dagen. Hvilken tid på dagen kommer de fleste til sitet og er brugerne mere købevillige på visse tidspunkter? Med denne brugerdefinerede dimension vil man let kunne danne et overblik over om de fleste køb f.eks. sker om eftermiddagen og man med fordel kan annoncere kraftigere disse tidspunkter. Det kan ligeledes implementeres med ugedage, sæson, kvartal m.m.
-Vejr. Indsaml data om hvordan vejret er for de besøgende der hvor de er placeret geografisk. Det kan være at folk er mere tilbøjelige til at handle på dit site når det er dårligt vejr. Det kan også implementeres så man får indsigt i temperaturen der hvor de besøgende er lokaliseret.
Metrics i Google Analytics
Foruden de brugerdefinerede dimensioner er det også muligt at tilpasse metrics. Nogle af de mest brugbare custom metrics kan være:
-Synlighed i sekunder. Hvor lang tid er de besøgende på dit site, hvor siden er synlig. Mange bruger flere tabs når de navigerer på nettet så det kan være god indsigt at kunne se hvor længe de er på dit site mens tabben er åben. Omvendt er det også muligt at se hvor længe de har dit site i en tab som ikke er åben.
-Tilføj til ønskeliste. Mange sites har en funktion, hvor man kan tilføje produkter til sin ønskeliste. Hvis disse tal kan komme med som en metric kan man analysere på om der er en sammenhæng i at brugere fra specifikke sider tilføjer flere produkter til sin ønskeliste.
-Valgt farve. Med en metric omkring hvilken farve de besøgende vælger på dit site kan der nemt sammenlignes på tværs af farvevalg. Dette kan også implementeres så man kan se sammenligning mellem valgt størrelse på sitet.
-Produktomkostning. Hvis du har et site med mange varer og stor variation i omkostningen på de enkelte produkter kan det være meget relevant at have denne information tilgængelig i Google Analytics.
Google Analytics kan tilpasses meget mere specifikt efter det pågældende site og give meget bedre indsigt ved hjælp af brugerdefinerede dimensioner og metrics.
Hvis du vil vide mere om brugerdefinerede dimensioner og metrics, eller har brug for hjælp til implementering af disse, kan du kontakte os herunder.
Kontakt os i dag. Vi vil gerne høre fra dig og vender tilbage indenfor 24 timer.
Det kan du forvente af os
Hos Adgora hjælper vi virksomheder med deres online markedsføring. Vi er et kundeorienteret og nærværende online markedsføringsbureau, som
sætter en ære i godt digitalt arbejde.
På bureauet møder du Tobias og Jacob. To digitale nørder, med mange års erfaring indenfor faget. Det er os, som udvikler digitale strategier, opsætter kampagner og evaluerer på performance. Du kommunikerer direkte med os, hvor vi lytter til dine forretningsmål og behov. Vi evaluerer løbende dine kampagners performance og tilpasser aktiviteter i tæt dialog med dig.
Det vigtigste for os er, at dine online marketing aktiviteter giver mening for netop din forretning. Vi sætter rammerne for et transparent og konstruktivt samarbejde, hvor data deles og dialog er i fokus.