Enhanced eCommerce tracking

Google Analytics Enhanced eCommerce Tracking

Enhanced eCommerce er en af de mest brugbare rapporter indenfor Google Analytics. Som eCommerce forretning er den et must, da den giver så meget indsigt, som kan anvendes til analyse såvel som optimering af marketingaktiviteterne.

Enhanced eCommerce kan være en kompleks implementering og sker på baggrund af dataLayer implementeret på sitet.

Kontakt os nu

E-handels sporing

Med trackingen på plads vil det være muligt at se hvordan besøgende navigerer på sitet ift. selve købstragten. Der vil kunne ses hvor mange som kigger på produkter og hvilke produkter, hvor mange som tilføjer til kurven, når til betaling samt hvor mange, som køber.


Der kan laves analyser på om noget skal tilpasses på sitet for at øge konverteringsraten med udgangspunkt i denne data, men der kan også laves målgrupper på personer som f.eks. har tilføjet til kurv uden at købe – såkaldt remarketing.

Enhanced eCommerce består af flere dele, som tæller:

Køb – Den vigtigste og mest indsigtsrige del af implementeringen. Med denne del på plads kan rapporter tilgås, hvor man kan se hvilke produkter som er blevet solgt, hvilken kategori, hvilket brand og meget mere.

Checkout – Implementering af denne kan vise hvor langt besøgende kommer i checkout flowet. Det vil f.eks. kunne ses om størstedelen falder fra ved tilføjelse af betalingsoplysninger, som vil give anledning til at undersøge om der skal være andre betalingsmuligheder eller om selve layoutet er forvirrende.

Produktdetaljer – Med denne implementering vil man kunne se hvor mange gange et specifikt produkt er blevet vist og hvor mange af produkterne som er blevet solgt. Denne oversigt kaldes i Google Analytics for ‘Buy-to-Detail’.

Tilføj / slet fra kurv – Med denne del vil det være muligt at se, hvilke produkter som er blevet tilføjet, og fjernet fra kurven. Det kan give en god indsigt når man kan se antallet af gange et produkt er blevet vist og hvor mange gange det er blevet tilføjet til kurven, som i Google Analytics kaldes ‘Cart-to-Detail’.

Enhanced eCommerce for ikke-ecommerce websites

Implementeringen er tiltænkt eCommerce sider, men kan også implementeres på andre sider. Det kræver en noget mere kreativ tilgang, men kan give meget værdifulde indsigter. Det kan f.eks. opsættes på en blog. Det vil kræve at man implementerer ‘tilføj til kurv’ ved start på læst artikel, altså når læseren scroller ned ad siden. Checkout events kan tilføjes når man er nået 2/4 og 3/4 af siden, mens købs eventet sættes i bunden af artiklen.

Det kan endda opsættes så der bliver talt antallet af ord i artiklen, som kan anvendes som købsværdien.

Søger du hjælp til implementering af Enhanced eCommerce? Så kontakt os nedenfor.

Kontakt os i dag. Vi vil gerne høre fra dig og vender tilbage indenfor 24 timer.

    Det kan du forvente af os

    Hos Adgora hjælper vi virksomheder med deres online markedsføring. Vi er et kundeorienteret og nærværende online markedsføringsbureau, som sætter en ære i godt digitalt arbejde.

    På bureauet møder du Tobias og Jacob. To digitale nørder, med mange års erfaring indenfor faget. Det er os, som udvikler digitale strategier, opsætter kampagner og evaluerer på performance. Du kommunikerer direkte med os, hvor vi lytter til dine forretningsmål og behov. Vi evaluerer løbende dine kampagners performance og tilpasser aktiviteter i tæt dialog med dig.

    Det vigtigste for os er, at dine online marketing aktiviteter giver mening for netop din forretning. Vi sætter rammerne for et transparent og konstruktivt samarbejde, hvor data deles og dialog er i fokus.