
Mister du kunder lige nu? Derfor er det altafgørende at du byder på dit eget brand
Nogle mener det er vigtigt, andre er mere skeptiske og nogle mener det er penge ud af vinduet. Vi mener det er altafgørende for en virksomhed, at byde på sit eget brand, og hvis du er virksomhedsejer, og endnu ikke gør det, bør se at komme i gang. Nu.
I mange år har man med et eksakt match på sit brand kunne opnå en klokkeren 1 plads på Google og det har derfor i mindre grad været relevant at byde sig til blandt Googles betalte resultater, men med stigende konkurrence, beskidte tricks og bredere matches på søgninger, risikerer du nu hurtigt at tabe dit brands værdi på jorden, hvis du ikke er til stede når kunderne aktivt søger dig.
Det er “billigt”
Det er billigt at sikre sin position som nummer 1 på Googles søgenetværk, når man byder på sit eget brand. Klikprisen på dit brand som søgeord vil altid være enormt lav som følge at den høje kvalitetsscore. Hvis du sammenligner konsekvensen af at tabe en konvertering med prisen på en eksakt brand kampagne, ved jeg godt hvad jeg vælger. Overvej selv, hvor mange klik kan du købe for en tabt konvertering? Eller rettere, hvor mange konverteringer har du råd til at tabe?
Folk er klar til at handle
Du har formodentlig ikke råd til at lade være. Folk søger generelt på eksakte brand søgninger når de er klar til at handle, og netop derfor er det altafgørende at du er til stede i netop det øjeblik. Ellers kommer dine konkurrenter dig i forkøbet.
Analyser dine konkurrenters budmønster
Når du byder på dit eget brand kan du hele tiden følge med i, om konkurrenter byder ind i den samme auktion. Ved at lave auction insights analyser på hhv. “Pure Brand” og “Brand-produkt-kombinationer” kan du hele tiden følge med i, om konkurrenter byder sig ind på dit brand eller forretningsområde.
Det er irriterende og kan koste dig dyrt at lade være
Vi er blevet forvante. Google er rigtig god til at leverer super relevante søgeresultater til os. Det er trods alt det, de lever af (og de lever godt). Vi som forbruger er vant til, at det første match på Google tilfredsstiller vores behov for en søgning, og så klikker vi os ind på en side og er det ikke den rigtige, er det enormt irriterende. Ikke nok med at det er irriterende for forbrugeren, så får konkurrenten også sat vores mentale ressourcer i gang og vi begynder i vores underbevidsthed at genoverveje vores handel. Vi bliver så at sige forstyrret og det som måske var en helt bestemt handling bliver stillet til tvivl. Kan andre produkter måske også tilfredsstille mit behov? Lad mig komme med et eksempel:
Vi er et nystartet marketing bureau. Både Tobias og jeg kommer fra andre bureauer hvor vi har erfaring med at arbejde med Trello. Trello er et projektstyringsværktøj. Vi har pt. behov for at strukturerer arbejdet med vores kunder og jeg søger derfor efter Trello. Jeg er klar til at downloade programmet og skal bare bruge det rigtige sted at hente det.
Hvad sker der nu? Se nedenstående screenshot af min søgning.
Jeg har helt sikkert fat i det rigtige her. Eller har jeg? Der står klistret Trello ud over hele skærmen. Ude til højre er der organiske resultater, som fortæller noget generelt om Trello og som det første match blandt Googles søgeresultater er teksten “Trello is great”. Jeg er som udgangspunkt enig, og tænker ikke nærmere over det førend jeg er havnet på landingssiden.
Task…. What?
Okay, men det ser da meget smart ud. Ligner Trello. Prøv gratis. Måske et godt alternativ.
Da jeg søgte var jeg fuldstændig sikker på, at jeg skulle downloade Trello. Nu er jeg pludselig i tvivl – og derfor inspirationen til dette indlæg.
Vi bruger endnu ikke Trello, vi bruger heller ikke Taskworld, men chancen for, at vi kommer til at bruge Taskworld er rimelig stor.
Vi skal faktisk helt ned på 3 pladsen på Google før vi finder Trello, her som det første blandt de organiske søgeresultater.
Havde Trello en Google Ads kampagne med deres brand som søgeord altså “trello”, var vi nu med garanti kunde.
Der sker i praksis det, at vi genovervejer vores beslutningsproces. Vi (red. jeg) var helt sikker på at Trello var det rigtige for os. Nu er jeg pludselig i tvivl og må så genoverveje om andre alternativer er bedre. Vi mennesker er som udgangspunkt ikke glade for at bruge mentale ressourcer, vi bruger det i hvert fald ikke, hvis vi kan slippe udenom. Taskworld og de andre “kloge virksomheder” har nu haft succes med, at ødelægge min handel med Trello. De har så at sige for en stund afbrudt eller ligefrem ødelagt min kunderejse hos Trello – før den endnu rigtig var begyndt. Og alt sammen fordi Trello ikke bød 1 kr. For et klik på et eksakt match på søgeordet “Trello”.
Den direkte effekt er at Taskworld og Redbooth får afbrudt min beslutningsproces, men derudover får de også positioneret sig som alternativer, og såvel adgang til en masse potentielle fremtidige kunder. Jeg er nu en del af cookie basen hos dem og mon ikke, at de kommer med et par gode argumenter på Facebook inden længe. Jeg er en kunde, som tydeligvis har brug for det produkt de tilbyder, og jeg er endda klar til at handle.
Med ovenstående mener jeg ikke, at man skal byde ind på alle sine konkurrenters navne, men man bør sikre sit eget.
Der er massevis af eksempler på ovenstående. At virksomheder mister værdien af deres brand og konkurrenter løber med deres kunder uden at de nødvendigvis ved det eller gør noget ved det.
Løsningen!
Det gode er, at det både er nemt og billigt at komme i gang med Google Ads og vi garanterer dig, at vi kan sikre din position som nummer 1 på Google ved søgninger på dit eget brand.
Er du endnu ikke i gang og mener ligesom os, at det er enormt vigtigt garanterer vi dig for, at du indenfor et døgn ligger på førsteplads på dit eget brand. Vi kender vigtigheden af dit brand og sørger for at du er til stede når dine kunder søger dig.
Ingen kommentarer